Consumentenbond roept andere zorgverzekeraars op om voorbeeld van DSW te volgen
Veel zorgverzekeraars maken afspraken met ziekenhuizen over de prijs van de zorg die zij leveren. Vaak wordt hierbij een omzetplafond afgesproken. Dit betekent dat een ziekenhuis een maximaal bedrag van een zorgverzekeraar vergoed krijgt. Is dat maximum bereikt, dan kan het zijn dat verzekerden niet meer behandeld kunnen worden in het ziekenhuis van hun keuze. DSW is erop tegen dat verzekerden de dupe kunnen worden van een omzetplafond en maakt daarom andere afspraken met ziekenhuizen.
Verzekerden van DSW kunnen altijd worden behandeld
Net zoals andere zorgverzekeraars maakt DSW afspraken met ziekenhuizen, en andere zorgaanbieders zoals wijkverpleging en GGZ, over de prijzen en soms ook over het maximale bedrag dat in een jaar voor alle zorg kan worden ontvangen. Verzekerden bij DSW merken hier niets van. Wij maken met ziekenhuizen de afspraak dat zij door blijven behandelen wanneer het maximum is bereikt; de zogenoemde doorleverplicht. Op deze manier kunnen DSW-verzekerden altijd terecht in het ziekenhuis van hun keuze en daar behandeld worden.
De Consumentenbond roept andere verzekeraars op dit voorbeeld te volgen
Ook de Consumentenbond maakt zich zorgen over de gevolgen van omzetplafonds voor verzekerden en heeft daarom het meldpunt ‘eerlijke zorg’ geopend. Zij constateren echter dat het dus ook anders kan en roepen andere zorgverzekeraars op om het goede voorbeeld van DSW te volgen. Lees meer hierover op de website van de Consumentenbond.